Dag vier - Reisverslag uit Rome, Italië van ZCROMEREIS2016 - WaarBenJij.nu Dag vier - Reisverslag uit Rome, Italië van ZCROMEREIS2016 - WaarBenJij.nu

Dag vier

Door: Floor en Esmée

06 April 2016 | Italië, Rome

Goedendag mensen,

We begonnen de dag met een audiëntie bij de paus. Bij de poortjes werd Koen zijn schaar ingenomen en ook heel wat deo flessen.
In het voorprogramma werden o.a de leerlingen en professoren van het Zuyderzee College ter Emmeloord omgeroepen. Waarop natuurlijk erg hard gejuicht werd door de leerlingen. Toen reed de paus in zijn fabulous kar langs en zwaaide vrolijk en kuste baby's. Gezegend waren ze nu.
Daarna zijn we gaan zitten op het plein van de Sint Pieter, een en al oor voor de wijze woorden van vele kardinalen, die in vele verschillende talen te horen waren

Na de audiëntie bij de paus gingen we naar de Engelenburcht en de Engelenbrug. De Engelenburcht is ook wel bekend als het Mausoleum van Hadrianus. De burcht was heel mooi en ook enorm groot. Hij bestond uit 3 begaanbare verdiepingen en er waren veel engelen te vinden in de vorm van beelden. Bovenop stond natuurlijk de beroemde engel die zich neerliet op het mausoleum in het bekende verhaal. Kent u het verhaal niet? Zoek het dan alsjeblieft op, het is namelijk heel interessant. Nadat we in de Engelenburcht geweest waren mochten de leerlingen in zelf gevormde groepjes rondlopen in Vaticaanstad. Ons groepje liep over de Engelenbrug waar we alle beelden van de engelen langsgingen. Daarna gingen we in de schaduwkant van de straat, richting Vaticaan, onze lunch opeten. Het was immers >25 graden met een kraakheldere lucht. Daarna liepen we naar de Musei Vaticani door hebben we daar op de trap gewacht met andere groepjes. Koen en Emma uit 4V hadden geweldige T-shirts gekocht: met paus Franciscus erop. Toen we naar binnen gingen werden er weer veel verschillende groepjes gevormd. Het museum was heel interessant en er waren echt heel erg veel beelden etc. Naar aanleiding van het verhaal van Koen/Apollo dat er een onbeschrijfelijke geur zou zijn in de Sixtijnse Kapel. Dus gingen we naar binnen met dichtgeknepen neuzen in de kapel. Toen we in het midden stonden openden we onze neuzen maar tot onze verschrikkelijke teleurstelling rook het totaal nergens naar. Dit was heel erg jammer. Maar het neemt niet weg dat het een hele mooie kapel was. Maar dit vonden we wel heel erg jammer.

Na het museum liepen we richting de Sint Pieter. Hier wachten we weer op de rest. Na onze schouders en benen bedekt te hebben liepen we de kerk binnen. Hij was adembenemend mooi, maar ondanks al deze pracht en praal blijven we toch bij de Santa Maria Maggiore als favoriete kerk. Na de kerk kon je ook nog naar beneden naar de tombe of de kerk beklimmen via trappen richting de kapel. Wegens tijdgebrek moesten we kiezen. Wij kozen naar boven te gaan. Anderen kozen naar de tomben te gaan. Naar boven gingen we met de lift. Lui maar wel snel. Eenmaal alsnog een paar trappen beklommen te hebben kwamen we aan in de kapel. Er was net een kerkdienst bezig waar prachtige liederen werden gezongen. Tegelijkertijd alle mozaïeken bestuderen van dichtbij en luisteren naar de mooie liederen was heel bijzonder.
Hierna kon je nog verder naar boven. Hiervoor was helaas geen lift, dus dit keer niet lui zijn. We moesten een stuk of 700 treden op en ook nog een krap trappetje. Eenmaal uitgeput en oververhit kwamen we dan toch boven. Het uitzicht was prachtig! Je kon over bijna heel Rome kijken. Je moest wel voorzichtig zijn dat je je camera niet naar beneden liet vallen. Na veel te genieten van het uitzicht liepen we over het dak, waar we de marmeren standbeelden van dichtbij konden bekijken. Nadat we nog een paar foto's hebben genomen gingen we weer na beneden en terug naar het hotel om te eten. Veel groepjes gingen uiteten maar anderen namen ook pizza mee naar het hotel waar we met z'n allen relaxed gingen eten en kletsen. Daarna vroeg in onze nesten, want morgen vroeg op voor het prachtige Pompeii.

• 07 April 2016 - 19:38

Zus Jager:

Wat een fraai gedetailleerd verslag en zo beeldend weergegeven dat ik de kriebels in mijn kuiten voel en alles mee wil doen!...nu kan ik er alleen van dromen.